Finansman ve Teşvik Danışmanlığı

Finansman ve Teşvik Danışmanlığı

Finansman ve Teşvik Danışmanlığı nedir ve güneş enerjisi projeleri için neden önemlidir?

Finansman ve Teşvik Danışmanlığı, güneş enerjisi projeleri için uygun finansman seçeneklerini ve devlet teşviklerini belirleyerek müşterilere rehberlik eden bir hizmettir. Bu, projelerin maliyetini optimize etmek ve yatırımcılara en iyi getiriyi sağlamak amacıyla yapılır.

Güneş enerjisi projeleri için kullanılan finansman seçenekleri nelerdir?

Finansman ve Teşvik Danışmanlığı, kredi, leasing, hibe gibi çeşitli finansman seçeneklerini inceleyerek müşterilere uygun olanı belirler. Ayrıca, proje özelinde özelleştirilmiş finansal planlar sunar.

Devlet teşvikleri güneş enerjisi projeleri için nasıl avantaj sağlar?

Devlet teşvikleri, güneş enerjisi projelerine finansal avantajlar sağlar ve projelerin maliyetini düşürmeye yardımcı olur. Bu teşvikler, vergi indirimleri, alım garantileri ve enerji üretimine yönelik teşvikleri içerebilir.

Finansman ve Teşvik Danışmanlığı, müşterilere nasıl özelleştirilmiş bir yaklaşım sunar?

Finansman ve Teşvik Danışmanlığı, müşterinin proje özellikleri, bütçesi ve hedefleri dikkate alınarak özelleştirilmiş bir finansal plan sunar. Bu plan, müşterinin ihtiyaçlarına en uygun finansman ve teşvik seçeneklerini içerir.

Öder Group Finansman ve Teşvik Danışmanlığı hizmeti, müşterilere nasıl maliyet avantajları sağlar?

Öder Group’un Finansman ve Teşvik Danışmanlığı, uygun finansman seçenekleri ve devlet teşvikleri sayesinde müşterilere maliyet avantajları sunar. Bu, projelerin ekonomik olarak daha sürdürülebilir olmasına yardımcı olur.

Bu danışmanlık hizmeti, güneş enerjisi projelerinin sürdürülebilirliğini nasıl destekler?

Finansman ve Teşvik Danışmanlığı, projelerin maliyet etkinliğini artırarak ve devlet teşviklerini kullanarak güneş enerjisi projelerinin sürdürülebilirliğini güçlendirir. Bu, daha fazla yatırım çekilmesine ve uzun vadede başarıya ulaşmalarına katkıda bulunur.

HİBE VE TEŞVİKLER:

1- Yeşil Sanayi Destek Programı:

11.12.2023-30.11.2024 tarihleri arasında Yeşil Sanayi Destek Programı:

Kimler yararlanabilir?

Proje teklif çağrıları ilan tarihi itibariyle son 2 yıl içinde kurulmuş küçük ve orta büyüklükteki işletmeler.

Desteklenen alanlar ve destek unsurları nelerdir?

Programın amacı, küçük ve orta ölçekli işletmelerin yeşil dönüşümünü verimli bir şekilde gerçekleştirmelerine katkı sağlamaktır. Program kapsamında 2023 yılında “Sanayi KOBİ’lerinin Güneş Enerjisi Yatırımlarının Desteklenmesi Proje Teklif Çağrısı 2023-1” ve “Sanayide Temiz ve Döngüsel Ekonomi Proje Teklif Çağrısı 2023-2” ilan edilmiştir. İlk çağrı kapsamında yenilenebilir enerji kaynaklarının kullanımının artırılması ve sanayide temiz ve güvenilir enerjinin sürdürülebilir olmasına yönelik projeler desteklenecektir. İkinci çağrı kapsamında da yeşil teknolojileri benimseme, karbonsuzlaştırma, kaynak verimliliğini artırma, atık üretimini azaltma, suyun korunması ve sürdürülebilir üretim yöntemlerini uygulamaya yönelik projeler desteklenecektir.

2023-1 ve 2023-2 teklif çağrıları için; işletmeler Findeks kredi notu endeksine göre “orta riskli”, “az riskli”, “iyi” veya “çok iyi” gruplandırmalarından birinde yer almalı, işletmenin son mali yıl verilerinde yer alan mali bilanço veya net satış hasılatı proje toplam bütçesinden büyük olmalı, işletmenin onaylı son mali yılda bilanço esasına göre defter tutmalı ve proje toplam bütçesi en az 1.000.000 TL olmalıdır.

2023-1 çağrısı için işletmenin proje başvuru yapılan aydan önceki son 12 aya ait toplam enerji tüketiminin 20 Ton Eşdeğeri Petrol (TEP) / eşdeğer kilowatt saat (kWh) veya bu değerlerin üzerinde olması gerekmekte ve başvuru tarihinde işletmenin yetkili kurum/kuruluşlardan alınmış geçerli “Bağlantı Anlaşmasına Çağrı Mektubu”na sahip olması gerekmektedir.

2023-1 ve 2023-2 çağrılarına imalat sektörünün tümü ile motorlu taşıt ve motosikletlerin onarımı, bilgi ve iletişim, mesleki, bilimsel ve teknik faaliyetler ve diğer hizmet faaliyetleri sektörlerinin rehberde belirtilen ilgili faaliyet kısımları başvurabilir.

2023-1 çağrısı kapsamında işletmelerinin çatı üstü ve/veya faaliyet gösterdiği bina/binalara bütünleşik şekilde güneş enerji sisteminin kurulması ve işletilmesi için proje başvurusu yapması beklenmektedir.

2023-2 çağrısı kapsamında işletmelerin su verimliliği, enerji verimliliği, hammadde verimliliği, sürdürülebilir ve iklime dayanıklı atık geri dönüşümü, endüstriyel simbiyoz ve döngüsel ekonomi konu başlıklarında proje başvurusu yapması beklenmektedir.

Destek üst limiti 2023-1 çağrısı için için geri ödemeli 14.000.000 TL ve 2023-2 çağrısı için için geri ödemeli 4.000.000 TL’dir.

2023-1 çağrısı için yeni makine ve teçhizat giderleri 14.000.000 TL’ye kadar desteklenebilir. 2023-2 çağrısı için personel giderleri 500.000 TL’ye, yeni makine ve teçhizat giderleri 3.500.000 TL’ye, yazılım giderleri 500.000 TL’ye ve hizmet alım giderleri de 500.000 TL’ye kadar desteklenebilir.

Başvuru dönemi ne zaman?

2023 yılında açılan çağrıların son başvuru tarihi 30 Kasım 2024’tür

Başvuru yeri neresidir?

KOSGEB online başvuru linki https://edevlet.kosgeb.gov.tr/

Hibe Destek Programına Öder Group yardımcı Oluyor Mu?

Evet, Siz değerli müşterilerimize hem hibe destek programı hem de yatırım teşvik programı kapsamında hizmet sunuyoruz.

2-YTAK (Yatırım Taahhütlü Avans Kredisi):

10 soruda “Yatırım Taahhütlü Avans Kredisi” finansman programı

Yatırımcıların uzun vadeli ve uygun koşullarda yatırım kredisine erişim sağlaması, yüksek teknoloji yatırımlarını hızlandırması, cari denge ve fiyat istikrarına katkı vermesi hedeflenen YTAK’ne başvurular 20 Aralık’ta başladı.

Türkiye yatırım, üretim, istihdam ve ihracat hedefli ekonomik program kapsamında çeşitli sektörlerin gelişimini desteklerle hızlandırmayı amaçlıyor.

Bu kapsamda uygulamaya alınan programlardan biri de YTAK oldu. Programla yüksek teknolojili ürünlerin üretilerek yurt dışına katma değerli satışı öngörülüyor. YTAK Programı, 20 Aralık’tan itibaren çeşitli alanlarda iş yapan kişi ve kuruluşların projelerini uygulamalarına imkan sağlıyor.

YTAK’a ilişkin merak edilen 10 soru ve 10 cevap şöyle:

Soru 1: YTAK nedir?

Cevap: Nitelikli yatırımları desteklemek için oluşturulan bir program niteliği taşıyor. Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası (TCMB) programı yeniden yapılandırdı. Buna göre, firmaların yatırım projeleri için alacakları “teknoloji ve strateji puanı (TSP)”göz önünde bulundurularak, toplam yatırım tutarı en az 1 milyar lira olan projelere aracı bankalar kanalıyla YTAK tahsis edilecek. Azami 10 yıl vadeli kullandırılacak kredilerin faiz oranı, TSP, yatırım kapsamında yurt dışından sağlanan finansman oranı, finansal sağlamlık değerlendirmesine bağlı olarak yüzde 30 ila yüzde 15 aralığında belirlenecek. Yeni YTAK Programı’na yıllık 100 milyar lira limit ayrıldı. Program kapsamında 3 yıl boyunca toplam 300 milyar lira limit tahsis edilmesi planlanıyor.

Soru 2: Kimler başvurabilecek?

Cevap: Sadece Türkiye’de yerleşik şirketler YTAK’a başvurabilecek. Stratejik yatırımlar, proje bazlı yatırımlar ve Teknoloji Odaklı Sanayi Hamlesi Programı kapsamında desteklenen yatırımlar, ürün veya teknoloji koşulu aranmaksızın başvuruda bulunabilecek. Başvuru yapacaklarda, belirlenen stratejik öncelikli ürün ve teknoloji alanı listesinde yer alan bir teknoloji alanında geliştirme faaliyetinde bulunma ve bu teknolojilere dayalı sistemlerin üretilmesine dönük yatırım yapılmasını hedefleyen projesi olma gibi şartlar aranıyor. Yatırım projelerinin büyüklüğü 1 milyar liradan az olamayacak.

Soru 3: Başvurular nasıl yapılacak?

Cevap: YTAK için başvurular 20 Aralık’tan itibaren Bakanlıkça uygulamaya konulacak elektronik portal (https://yatirimkredisi.sanayi.gov.tr) üzerinden çevrim içi alınacak. Başvurular, ön başvuru ve kesin başvuru olmak üzere iki aşamalı yapılacak. Türkiye’de yerleşik şirketler tarafından gerçekleştirilebilecek başvurular, portal üzerinden firmalar adına yetkilendirilmiş gerçek kişiler tarafından yürütülecek.

Soru 4: Başvurularda kısıtlar neler?

Cevap: YTAK’a bir yatırımcı en fazla 3 farklı başvuru yapabilecek. Aynı içerikle başka bir başvuru yapılması durumunda mükerrerler reddedilecek. Finansman programının sona ermesi, durdurulması veya programa tahsis edilmiş limitlerinin dolması durumunda yapılan duyuru kapsamında başvuru alınmasına son verilecek.

Soru 5: Ön başvuru ve değerlendirme aşaması nasıl olacak?

Cevap: Ön başvuru süreci içinde sunulan bilgiler, “Firmanın projeyi başarıyla hayata geçirmek ve hedeflenen nitelikte üretim yapabilmek için gerekli teknik yeterlilik ve kapasiteye sahip olması” ön koşulu açısından değerlendirilecek. Ön koşulu sağladığına karar verilen başvuru sahipleri, kesin başvuru yapmaya hak kazanacak. Ön başvuru süreci içinde sunulan bilgilerin incelenmesi neticesinde, başvuruda düzeltilmesi gerekli (maddi hata, uyumsuz beyan gibi) hususlar bulunduğunun anlaşılması halinde, başvuru sahibi düzeltme yapılması için bilgilendirilecek. Değerlendirme süreci, gerekli düzeltmelerin başvuru sahibince tamamlanmasının ardından devam ettirilecek. Bakanlık değerlendirme aşamasında gerekli görmesi halinde ek bilgi talep edebilecek ve diğer kamu kurumları nezdinde yatırımcıya dair ya da yatırımla ilişkili tüm verilere ulaşabilecek. Teknik Komite tarafından uygun görülmeyen, yatırım teşvik belgesi bulunmayan, ön koşulu karşılamadığına karar verilen ve düzeltmenin talep edildiği şekilde yapılmadığının anlaşıldığı başvuruların değerlendirme süreci sonlandırılacak.

Soru 6: Kesin başvuru süreci nasıl işleyecek?

Cevap: Kesin başvuru aşamasında yatırımcının, “Yatırım Projesi Teknoloji/Strateji Değerlendirme Formu”nda yer alan kriterlerin değerlendirilebilmesi için zorunlu tüm bilgi ve belgeleri elektronik portal üzerinden sunarak başvurusunu tamamlaması gerekecek. Ön başvurunun onaylanmasını müteakip 3 ay içinde kesin başvuru tamamlanmazsa değerlendirme süreci sonlandırılacak. Kesin başvuru sürecinde sunulan bilgilerin incelenmesi neticesinde, başvuruda düzeltilmesi gerekli hususlar bulunduğunun anlaşılması halinde, başvuru sahibine gerekli düzeltmelerin yapılması için 1 ay süre tanınacak. Düzeltmenin belirtilen sürede talep edildiği şekilde yapılmadığının anlaşılması durumunda değerlendirme süreci sonlandırılacak.

Soru 7: Puanlama sistemi nasıl olacak?

Cevap: Kesin başvurunun tamamlanmasının ardından Teknik Komitedeki başkan ve üyelerin her biri tarafından ön koşul haricindeki kriterlere göre puanlama yapılarak “Yatırım Projesi Teknoloji/Strateji Değerlendirme Formu” doldurulacak. Verilen puanların aritmetik ortalaması alınarak oluşturulan form, elektronik portal üzerinden firmaya bildirilecek. Teknik Komite tarafından yatırım teşvik belgesi bulunmadan finansman programına başvurması uygun görülen projeler için yatırımcıya ayrıca resmi yazıyla bildirim yapılacak.

Soru 8: Talep edilen belgelere nereden ulaşılacak?

Cevap: Başvuru sürecinde yapılacak değerlendirmeye esas alt kriterler ve başvuru sahibinden talep edilecek bilgi ve belgeler Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı tarafından yayına açılacak elektronik portalda ilan edilecek.

Soru 9: YTAK kapsamında kaç ürün desteklenecek?

Cevap: YTAK çerçevesinde 1 milyar lira ve üzeri düzeyde yatırım projeleri için SARS ve koronavirüs aşıları, insülin içeren ilaçlar, hava filtreleyen ve arıtabilen makine ve cihazların da yer aldığı 284 stratejik öncelikli ürün belirlendi.

Soru 10: Finansman projesiyle hangi teknoloji alanları desteklenecek?

Cevap: Program kapsamında akıllı şebeke ve lazer teknolojilerinden dijital ikizlere, dikey tarım uygulamalarından yeni nesil araçlara, sanal gerçeklik sistemlerinden akıllı ve beyin implantlarına, yapay zeka temelli otonom sürüş teknolojilerinden blok zincirlere, giyilebilen teknolojilerden enerji hasadı ve depolaması yapabilen esnek elektronik cihazlara, gıda hijyeni sağlamaya yönelik başta et ürünleri olmak üzere robotik kesim teknolojilerinden nadir hastalıkların tedavisinde kullanılacak ilaçlara, sağlık sektörüne yönelik 3 boyutlu yazıcı teknolojilerinden toz geri dönüşüm ve filtreleme sistemlerine kadar 261 teknoloji alanındaki projeler desteklenecek.

YTAK İLE SAĞLANAN AVANTAJLAR

Yatırım taahhütlü avans kredisi yeni uygulama çerçevesine göre; firmaların yatırım projeleri için alacakları Teknoloji/Strateji puanı dikkate alınarak, toplam yatırım tutarı en az 1 milyar Türk lirası olan yatırım projelerine aracı bankalar kanalıyla YTAK tahsis edebilecek. Azami 10 yıl vadeli olarak kullandırılacak kredilerin faiz oranı; Teknoloji/Strateji puanı, yatırım kapsamında yurtdışından sağlanan finansman oranı, finansal sağlamlık değerlendirmesine bağlı olarak yüzde 30 ile yüzde 15 aralığında belirlenecek.

 

Yeni YTAK programına yıllık 100 milyar Türk lirası limit tahsis edilmiştir. Program kapsamında 3 yıl boyunca toplam 300 milyar Türk lirası limit tahsis edilmesi bekleniyor.

3-Yatırım Teşvik Belgesi destekleri:

Fosil yakıt fiyatlarındaki artış, pandemi sonrası ülkelerin toparlanma sürecine girmesi, kış aylarının beklenenden daha soğuk geçmesi ile talebin yüksek oranda artmasına rağmen arzın aynı oranda artmaması sonucu arzın yetersiz kalması neticesinde Dünya genelinde enerji fiyatları artış göstermeye başladı.

Bunun sonucunda da şirketler enerji maliyetlerini düşürebilmek amacı ile  alternatif enerji kaynaklarına yönelmeye başladı. Alternatif enerji kaynaklarının ilk sırasında da güneş enerjisinden elektrik üretimi gelmektedir.

24.02.2022 tarihinde yayımlanan mevzuat güncellemesine kadar güneş enerjisinden elektrik üretimi yatırımları Genel Teşvik kapsamında desteklenmekteydi.

İlgili tarihteki güncelleme ile ise Lisanssız faaliyet kapsamında ve bağlantı anlaşmasındaki sözleşme gücü ile sınırlı olmak kaydıyla, güneş enerjisine dayalı elektrik üretim tesisi yatırımları Bölgesel Teşvik kapsamına alınmış olup bölgesel desteklerden yararlanabilecektir.

GES yatırımına ilişkin detaylara soru – cevap şeklinde yazımızın devamında yer verilmiştir.

1. GES yatırımının Bölgesel Teşviklerden faydalanabilmesi için sağlaması gereken şartlar nelerdir?

·         Komple yeni yatırım olması

·         240 KW üstü kapasiteye sahip olması

·         Lisanssız faaliyet kapsamında elektrik üretimi yapılması

2. Kimler başvurabilir ?

Başvuru şartlarını taşıyan yatırım projesine sahip tüm şirketler bulunduğu sektör dikkate alınmaksızın başvuruda bulunabilir.

3. Hangi bölgelerdeki yatırımlar desteklenmektedir?

Bölge ayrımı olmaksızın tüm bölgelerde yatırım desteklenmektedir. Yatırım, 1’inci, 2’nci ve 3’üncü bölgelerde gerçekleştirilmeleri halinde 4’üncü bölgede uygulanan, 4’üncü, 5’inci ve 6’ncı bölgelerde gerçekleştirilmeleri halinde ise bulunduğu bölgede uygulanan bölgesel desteklerden yararlanır.

4. Başlıca başvuru evrakları nelerdir?

·         İthal Liste

·         Yerli Liste

·         Vergi Levhası

·         SGK Borcu Yoktur Yazısı

·         ÇED Yazısı

·         Proje Tanıtım Dökümanı

·         Elektrik Dağıtım Firmasından Alınacak Proje Onayı

·         Bağlantı Anlaşması

·         Tek Hat Şeması

·         Yatırım Yapılacak Arsanın Tapusu Veya Kira Sözleşmesi

5. Başlıca destekler nelerdir?

DESTEK UNSURLARI

BÖLGELER

 

I

II

III

IV

V

VI

KDV İstisnası

VAR

Gümrük Vergisi Muafiyeti

VAR

Vergi İndirimi

70

80

90

Yatırıma Katkı Oranı (%)

30

40

50

Sigorta Primi İşveren Hissesi Desteği

6 yıl

7 yıl

10 yıl

Sigorta Primi İşveren Hissesi Desteği Sınırı (Sabit Yatırım Tutarı * %)

25

35

Sınır yok

Yatırım Yeri Tahsisi

VAR

Damga Vergisi ve Harç İstisnası

VAR

KKDF Muafiyeti

VAR

Faiz veya Kâr Payı Desteği

TL Kredi

YOK

 

Döviz / Dövize Endeksli Kredi

 

Sigorta Primi Desteği

YOK

10 yıl

Gelir Vergisi Stopajı Desteği

YOK

10 yıl

 

6. Finansman desteği var mıdır?

GES yatırımları, Lisanssız faaliyet kapsamında ve bağlantı anlaşmasındaki sözleşme gücü ile sınırlı olmak kaydıyla, Faiz veya Kar Payı Desteği sağlanmaksızın bölgesel teşviklerden faydalanabilir.

Bunun yanında Türkiye Kalkınma ve Yatırım Bankası’nın Yatırım Teşvik Belgesine sahip yatırımcılara Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası kaynaklı 10 yıla kadar vadeli TL Yatırım Taahhütlü Avans Kredisi imkanı bulunmaktadır.

7. Hangi harcamalar desteklenmemektedir?

Yurt dışından temin edilecek güneş paneli ve güneş paneli taşıyıcı konstrüksiyon sistemleri yatırım harcaması olarak kabul edilmemektedir.

Bunun yanında Yurtiçinden temin edilen ancak Türk menşeli olmayan güneş paneli ve güneş paneli taşıyıcı konstrüksiyon sistemlerinin yatırım harcaması olarak kabul edilip edilmeyeceği yatırımcılar nezdinde tereddüt yaratmaktadır.

Görüşümüz, Yatırımlarda Devlet Yardımları Hakkında Kararın Uygulanmasına İlişkin Tebliğ’in “Teşvik belgesi kapsamında değerlendirilmeyen harcamalar” başlıklı 8. maddesinin ikinci fıkrasının (e) bendindeki metnin lafzında “menşei” konusunda herhangi bir kısıtlama bulunmaması nedeni ile Yurtiçinden temin edilen güneş panelleri ve güneş paneli taşıyıcı konstrüksiyon sistemlerinin menşeine bakılmaksızın yatırım harcaması olarak kabul edilebileceği yönündedir.

Teşvik başvurularının değerlendirilmesi ve sonuçlandırılması konusunda nihai karar T.C. Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı Teşvik Uygulama ve Yabancı Sermaye Genel Müdürlüğü’ne ait olup konuya açıklık getirmeleri gerektiği kanaatindeyiz.

8. 24.02.2022 tarihi öncesinde düzenlenen YTB’ler bölgesel desteklerden faydalanabilir mi?

24/02/2022 tarihli ve 31760 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan ” Yatırımlarda Devlet Yardımları Hakkında Kararda Değişiklik Yapılmasına Dair Karar”ın 6. maddesinde ” Lisanssız faaliyet kapsamında ve bağlantı anlaşmasındaki sözleşme gücü ile sınırlı olmak kaydıyla, güneş enerjisine dayalı elektrik üretim tesisi yatırımları ile rüzgâr enerjisine dayalı elektrik üretim tesisi yatırımları faiz/kâr payı desteği sağlanmaksızın, 1 inci, 2 nci ve 3 üncü bölgelerde gerçekleştirilmeleri halinde 4 üncü bölgede uygulanan, 4 üncü, 5 inci ve 6 ncı bölgelerde gerçekleştirilmeleri halinde ise bulunduğu bölgede uygulanan bölgesel desteklerden yararlanır.” hükmü yer almaktadır. Aynı düzenlemenin 8. maddesinde ise, bu hükmün, ilgili kararın yayımı tarihinde yürürlüğe gireceği belirtilmiştir. Söz konusu hükümden hareketle, ilgili desteklerden 24/02/2022 tarihinden itibaren düzenlenecek YTB’ler yararlanabilecektir.

9. GES Yatırımları için asgari yatırım tutarı nedir?

1. ve 2. Bölgelerdeki yatırımlarda 3 Milyon TL, 3., 4., 5. ve 6. bölgelerdeki yatırımlarda ise 1 Milyon 500 Bin TL.

Bölge

Asgari Yatırım Tutarı

1. Bölge

3 Milyon TL

2. Bölge

3 Milyon TL

3. Bölge

1 Milyon 500 Bin TL

4. Bölge

1 Milyon 500 Bin TL

5. Bölge

1 Milyon 500 Bin TL

6. Bölge

1 Milyon 500 Bin TL

 

10. Destekler kapsamında yatırımın yaklaşık geri dönüş oranı nedir?

İlk dört bölgede % 49, beşinci bölgede % 59, altın bölgede ise % 69’dur.

IPARD Programı – TKDK Enerji Destekleri 2024

TKDK destek ve teşvikleri tarımsal işletmelerde güneş enerjisi, yenilenebilir enerji ve enerji verimliliği üzerine odaklanmaktadır. Tarım ve Kırsal Kalkınmayı Destekleme Kurumu olarak ulusal kalkınma strateji ve planlarında öngörülen hedef ve ilkeler çerçevesinde etkin bir şekilde kırsal kalkınma programlarını uygulayarak, sürdürülebilir kırsal kalkınmaya ülke genelinde katkı sağlamayı misyon edinmiştir.

TKDK Tarafından Desteklenen Tedbirler ve Sektörler Nelerdir?

TKDK destek ve teşvikleri, genelde tarım ve hayvancılık sektörlerindeki faaliyetler için verilir.

Tarımsal İşletme Yatırımları

Fiziki varlıklarına yönelik olanlar

Kırmızı Et Üreten Tarımsal İşletmeler
Yumurta Üreten Tarımsal İşletmeler
Süt Üreten Tarımsal İşletmeler
Kanatlı Et Üreten Tarımsal İşletmeler

Balıkçılık ve Tarım Ürünlerinin Pazarlanması İşlenmesi İle İlgili Yatırımlar

Fiziki varlıklara yönelik olanlar

Et Ürünleri ve Kırmızı Etin Pazarlanması ve İşlenmesi
Su Ürünlerinin Pazarlanması ve İşlenmesi
Sebze ve Meyvelerin Pazarlanması ve İşlenmesi
Süt ve Süt Ürünlerinin Pazarlanması ve İşlenmesi

Çiftlik Faaliyetlerin Geliştirilmesi ve Çeşitlendirilmesi

Bitkisel Üretimin İşlenmesi, Çeşitlendirilmesi ve Paketlenmesi
Arıcılık ve Arı Ürünlerinin İşlenmesi, Üretimi ve Paketlenmesi
Katma Değerli Yöresel Ürünler ve Zanaatkârlık
Rekreasyonel Faaliyetler ve Kırsal Turizm
Su Ürünleri Yetiştiriciliği
Makine Parkları

TKDK Güneş Enerjisi Destekleri

Son dönemlerde güneş enerji sistemlerinin kurulması ve yenlenebilir enerji olmasıyla tarla ve alanlarda kullanımı artmıştır. Güneş paneli alanları için teşvikler ve devlet destekleri vermektedir. TKDK’nın güneş enerjisi desteğinden faydalanabilmek için belirli şartlar sağlanmalıdır. Bunlardan en önemlisi ülkemizde yılın tamamı değerlendirildiğinde en çok güneş alan illerde GES kurulumu yapmaktır.

Burada belirtilen konuların amacı IPARD Programı Türkiye Cumhuriyeti ve Avrupa Birliği tarafından finanse edilmekte ilgili kurallara uyulmalı ve beklenen ekonomik yararların sağlanması için yeterli sayıda ve uygun nitelikte başvuru yapılmasını sağlamaktır.

Proje başvuru sürecindeyken Tarım ve Kırsal Kalkınmayı Destekleme Kurumu’nun sunduğubilgilerle potansiyel başvuru sahiplerinin planladığı şekilde doğru vezamanında yerine getirilmesi hedeflenmektedir.

Bu rehberde belirlenenşartları IPARD Programı kapsamında Avrupa Birliği ve Ulusal Denetim Otoritesive Yetkilendirme Görevlisi olarak belirlenen kurumlarca yapılacak kontrollerdesağlanması halinde destekten faydalanabileceklerdir.

Ayrıca gerekli hazırlıkçalışmaları yapılabilmesi adına LEADER Yaklaşımı tedbiri kapsamında potansiyelbaşvuru sahiplerine ulaşması için ön duyuru niteliğinde bildirimyapılmaktadır.

TKDK Yenilenebilir Enerji Destekleri Proje Şartları

IPARD programı dahilinde yenilenebilir enerji desteği almanın şartları şunlardır;

5 yıldan az geri ödeme süresi olan projeler
Toplam bedeli KDV hariç 1 milyon TL olan
Proje bedelindeki hibe desteğinin en fazla %65 olacak şekilde devlet desteği verilmektedir.

TKDK Rüzgar Enerjisi Destekleri

GES projelerinde önemli bir üretim kaynağı olan rüzgarın, elektrik enerjisi üretimlerini lisansız olarak devlet tarafından rüzgar gülü santrali açılması kararı alınmıştır. Rüzgar gülleri yenilenebilir enerji kaynaklarından olduğundan önemli bir yatırım alanıdır. Rüzgar güllerinin ürettiği fazla enerjinin devlet tarafından verilen özel izinle şebekelere satışı yapılabilmesi yatırımcıların ilgisini çekmektedir.

Şirket kurmayan ve lisansı olmayan orta ve küçük ölçekli işletmelerin elektrik üretimini 1 mW’a kadar yapmasına olanak tanınmıştır. Diğer ülkelere enerji açısından bağımlı olmamak adına ülkemizde rüzgar gülü kurmaları için devlet desteği tanınmaktadır. Bu alanda yatırım yapanların sayısının her geçen gün arttığı gözlemlenmektedir.

TKDK Enerji Verimliliği Destekleri

Enerji verimliliği kapsamında gönüllü anlaşmalar ve verimlilik arttırıcı projelerin başvuru, değerlendirme, izleme ve destek uygulamaları belirlenmektedir.

TKDK Enerji Destek Miktarı

Enerji/güneş enerjisi destek projelerine birkaç örnek aşağıda görebilirsiniz. 

1. TKDK Çorum İl Koordinatörlüğü’nde Tekin Karo San.Tic.Ltd.Şti. 500 KW’lık Fotovoltaik GüneşEnerjisi Santrali için IPARD II Programı kapsamı 1. Başvuru çağrı döneminde sözleşme imzalamıştır. Çorum’da TKDK aracılığıyla Yenilenebilir Enerji Yatırımları kapsamında Organize Sanayi Bölgesinde ilk tesis kurulacaktır. 1.270.310,00 TL toplam uygun harcama tutarı olan projenin tamamlanması halinde %65 hibe desteği ile 803.960,095 TL olarak katkı sağlanacaktır.
2. Erzurum İl Koordinatörlüğü tarafından 2022 yılında biteceği planlanan yatırımlar için yatırımcı ve çiftçilere 32,4 milyon TL hibe ödemesi yapılacağı açıklanmıştır.
3. Çankırıda TKDK tarafından 8 yılda 807 proje için yatırım tutarı 278 milyon lira için 159 milyon lira hibe verildiği İl Koordinatörlüğü tarafından açıklanmıştır.

TKDK’dan Ne Kadar Destek Alabilirsiniz?

TKDK Destek Geri Ödemesi/ Ödeme Planı

IPARD kapsamındaki karşılıksız olan mali destekler mükellefiyetli ve şartlıdır.Destekleme kararı kesinleştikten sonra imzalanması gereken sözleşmelerde belirlenen hususlara uyulması halinde destekler karşılıksız yani geri ödemesiz olacaktır.

Sözleşmede belirlenen şartlara uyulmaması ya da ihlal edilmesi durumunda varsa gecikme faizi ile birlikte mali desteklerin geri alınması söz konusudur.

Ödemeler projeye uygun harcama miktarına göre 3 taksite kadar yapılabilir. Buna göre;

500.000 TL ve altında toplam değerin olduğu yatırımlarda tek ödemede,
500.000 TL ve 2.500.000 TL arasında toplam değerin olduğu yatırımlarda 2 taksitte ödeme,
500.000 TL’den fazla toplam değerin olduğu yatırımlarda 3 taksitte ödeme yapılmaktadır.

İl Koordinatörlüğü’ne o dönemde gerçekleşen harcamaların bulunduğu Ödeme Talep Paketinin teslimini takip eden 6 ay içerisinde her bir taksite ilişkin ödeme yapılmalıdır.

Başvuru sahibi insiyatifi dahilinde taksit dönemlerine ait harcamaları planlayabilir. TKDK başvuru çağrı ilanlarına göre yatırımın tamamı veya ilk taksit için süreler belirleyebilir. Burada dikkat edilmesi gereken ilgili başvuru çağrı ilanın ve web sayfasındaki duyuruların yatırımın proje bazında taksitlendirme ya da tek ödeme kapsamının açıklanmasıdır.

TKDK bugüne kadar dağıtılan toplam destek tutarı

Toplam IPARD Hibe Miktarı: 7,6 Milyar
Tamamlanan Proje Sayısı: 18.913 Adet
Devam eden Proje Sayısı: 2.449 Adet
Desteklenen Genç Yatırımcı: 11.359 Kişi
Desteklenen Kadın Yatırımcı: 4.742 Kişi
Oluşturulan İstihdam: 84.000 Kişi

TKDK Enerji Destek ve Teşviklerinden Kimler Faydalanabilir?

Bu hibelerden faaliyet alanı tarım olan tüm tüzel ve gerçek kişiler faydalanabilmektedir. TKDK’ye proje sunacaklar ve ihalelere katılacaklar için öncelikli şart Ulusal Çiftçi Kayıt Sistemine veya Ulusal Hayvan Kayıt Sistemine kayıt olmaktır. Kaydını bu sistemlerden birine yapmayanların başvuruları geçersiz sayılır.

Öncelikli olarak başvuru sahipleri vergi sistemine kayıtlı olmalı ve devlete ödenmeyen sosyal güvenlik ve vergi borçları olmamalıdır.
Son ödeme TKDK tarafından yapıldığında başvuru sahipleri 5 yıl boyunca yatırımı muhafaza edeceklerini ve büyük bir değişiklik olmayacağına karşı temin etmek zorundadırlar.
Başvuru sahibi ya da tüzel kişiliği temsilen imza yetkisi olan kişi başvuru tarihinde 65 yaşından büyük, 18 yaşından küçük olmamalıdır.
Kiralama süreci minimum 5 yılı kapsamak şartıyla kiralanmış mülk üzerinden yatırımın tamamlandığı tarih baz alınması uygun bulunmaktadır.
Başvuru sahipleri nihai ödeme talebinin yapıldığı tarihte Ulusal Hayvan Kayıt Sistemi’ne kaydolmalıdır.
Başvuru sahibi ya da tüzel kişiliği temsilen imza yetkisi olan kişi veterinerlik, ziraat ya da ilgili diğer uzmanlık alanı için meslek yüksek okulu, bir ziraat meslek lisesi üniversite diploması veya belgelenebilecek şekilde ilgili ulusal kayıt sistemlerine tarım ya da diğer uzmanlık alanı için en az 3 yıl çalışma deneyimi sayesinde yeterliliğini kanıtlamalıdır.
Tarımsal işletmeler nihai ödeme talebinin gerçekleştirildiği tarihe kadar hayvan refahı ve çevre koruma konularındaki ulusal gereklilikleri gerçekleştirmek zorundadır.
Başvuru sahiplerinden bu tedbir kapsamında sıralama kriterlerinden 30 puandan az olanlar reddedilecek ve değerlendirmeye alınmayacaktır.
Desteklenen yatırımlar yatırım döneminin sonunda kapsam ile ilgili olan AB standartları ile çevre koruma ve hayvan refahı konularında uyum sağlamalıdır. Bu koşulların yerine getirildiğini ilgili ulusal otoriteler, yayınlanacak sertifikaları doğrulamak için kullanacaklardır.
TKDK tarafından yayımlanan formata Başvuru sahipleri uygun bir iş planı sunmalıdır.
’Hibe Analizi’ devlet desteklerinden yararlanabilmek için söz konusu proje ya da işletme için yaptırılması zorunludur.

TKDK Enerji Destek ve Teşviklerinden Kimler Faydalanamaz

Tasfiye halinde bulunanlar ya da iflas etmiş olanlar ve bu sebeplerle mahkemece atanmış vasi ya da kayyumlar aracılığıyla işleri yürütülenler,
Mesleki faaliyete ilişkin herhangi bir suçtan dolayı kesinleşmiş yargı ile mahkum olanlar,
Türkiye Cumhuriyeti’nin yasal hükümleri uyarınca vergi ödemesi ya da sosyal sigorta primi gibi yükümlülüklerini yerine getirmeyenler,
Rüşvet, irtikâp, zimmet, ihaleye fesat karıştırma, sahtecilik, hileli iflas, dolandırıcılık, güveni kötüye kullanma, yağma ve hırsızlık suçlarından dolayı kesin hüküm giyenler,
TKDK ile yaptıkları sözleşmeyi AB bütçesinden sağlanan desteğe ilişkin yükümlülüklere uymadan ihlal ettiği tespit edilenler,
TKDK tarafından proje uygulanma aşamasında yada sonrasında kara listeye alınanlar,
Organize suçlar ve 3713 sayılı Terörle Mücadele kapsamındaki suçlar sebebiyle hükümlü bulunanlar,
Başvuru çağrısına katılım koşulu kapsamında Tarım ve Kırsal Kalkınmayı Destekleme Kurumu tarafından talep edilen bilgilerin temin edilememesi ya da yanlış beyanda bulunduğu tespit edilenler teşviklerden faydalanamaz.

TKDK Destek Bölgeleri / İller

IPARD Programının Uygulandığı İller;

Ankara,
Afyon,
Ağrı,
Aksaray,
Amasya,
Ardahan,
Aydın,
Bursa,
Balıkesir,
Burdur,
Çanakkale,
Çorum,
Çankırı,
Diyarbakır,
Denizli,
Erzurum,
Elazığ,
Erzincan,
Giresun,
Hatay,
Isparta,
Kütahya,
Karaman,
Kahramanmaraş,
Kars,
Kastamonu,
Mersin,
Malatya,
Manisa,
Mardin,
Muş,
Nevşehir,
Ordu,
Sivas,
Samsun,
Şanlıurfa,
Trabzon,
Tokat,
Uşak,
Van,
Yozgat.

TKDK Destekleri Başvuru Süreci

Başvuru tarihleri “Başvuru Çağrı İlanında”belirtilmektedir. Paketlerin teslimi için ilanda belirtilen tarih ve saat sonrasında yapılan başvurular değerlendirilmeye alınmazlar. Başvuru yapmak isteyenler İl Koordinatörlükleri ile bizzat görüşmeleri gerekmektedir. Başvuru paketi hazırlama basılı dökümanları buradan temin edilmektedir.

Başvuru paketi, 1 kopya, 1 orijinal olmak üzere toplam 2 adet hazırlanmalıdır. Başvuru sahibinin kendisi ya da noter onaylı vekili, tüzel kişilerde ise imza yetkisi olan kişi tarafından projenin geçekleştirileceği ileki TKDK İlKoordinatörlüğüne başvuru paketi teslim edilir.

IPARD Başvuru Evrakları

1. Başvuru Formu
2. Taahhütname
3. Teknik kurumlar aracılığıyla temin edilen belgeler,
4. Uygun olan ya da olmayan harcamaların detaylı tabloları,
5. Seçilen teklifler ve ekleri,
6. Şeçilmeyen teklifler ve ekleri,
7. Maliyet gerekçelendirme tablosu,
8. Yasal mali tablolar,
9. Mevcut varlıklar listesi,
10. Projeler ( Mekanik tesisat, statik, elektrik tesisat, mimari) ve metraj cetveli,
11. Makine ekipman yerleşim listesi ve planı,
12. Yapı ruhsatı veya almasına gerek olmadığını belirten resmi yazı
13. Yapı Ruhsatı Alınmasına Gerek GörülmediğiniGösteren Resmi Yazı ya da Yapı Ruhsatının kendisi
14. İş Planı
15. Teknik Proje

TKDK iletişim

Adres:Turan Güneş Bulvarı No:68 Çankaya, Ankara

Telefon : 444 85 35/0 (312) 409 14 00

Faks: 0 (312) 439 47 11

Email: info@tkdk.gov.tr

IPARD Başvuru Nasıl Yapılır?

Proje başvurusunu IPARD Programı kapsamında yapacak olan başvuru sahipleri yatırımı gerçekleştirecekleri ilde yer alan İl Koordinatörlüklerine yapmaları gerekmektedir. Yatırımın uygulanacağından farklı bir ilden yapılan başvurular geçersiz sayılır. TKDK merkezine başvuru yapılması halinde, bu talep kesinlikle kabul edilmeyecektir. Ayrıca e-posta, faks, posta veya benzer yöntemlerle gönderilen veya başka adreslere ulaşan başvurular dikkate alınmayacaktır.

TKDK Çiftlik Faaliyetlerinin Çeşitlendirilmesi ve İş Geliştirme Tedbiri de kapsayan başvurular için TKDK web sitesinde online başvuru sayfasını ziyaret edebilirsiniz.

TKDK onaylanmış destek projelerinin listesi: 

Projeniz onaylandıysa TKDK web sitesinde onaylanan projeler listesinde bulabilirsiniz
Bölgenizde onaylanmış örnek projeleri incelemek için de bu bölümü kullanabilirsiniz

KKYDP: Kırsal Kalkınma Yatırımlarının Desteklenmesi Programı Enerji Destekleri 2024

Kırsal Kalkınma Yatırımlarının Desteklenmesi Programı (KKYDP), Tarım İl Müdürlüklerince yürütülmektedir.

KKYDP Enerji Destek Miktarı

Ekonomik yatırımlarda; yatırım niteliği yeni tesis olan başvurularda 7.000.000 TL, yatırım niteliği kısmen yapılmış yatırımların tamamlanmasına yönelik olan başvurularda 5.000.000 TL, yatırım niteliği kapasite artırımı ile teknolojiyenileme ve/veya modernizasyon olan başvurularda 4.000.000 TL üst limitini geçemez.

Ekonomik altyapı yatırımlarında başvurular 5.000 ile 1.000.000 TL arasında  başvuru sınıfına göre değişmektedir.

KKYDP Güneş Enerjisi Destekleri Başvuru Süreci

Bağlantı anlaşması çağrı mektubu başvuru esnasında bulunması gereklidir.
KKYDP Uygulama Rehberi’nde belirtildiği gibi başvuruda geçecek tüm kalemler makine-teçhizat başlığıyla değerlendirilecektir.
Tüm ekipmanlar için, yerli ürünlerde; yerli malı belgesi ve TSE, ithal ürünlerde ise menşe brövesi ve CE sertifikası bulunması gereklidir.
Menşe belgesi hariç tüm belgeler başvuru esnasında sunulup, değerlendirilmektedir.
Yatırım yeri için özel bir şart aranmaz ancak taşınmazın üzerinde banka ipoteği mevcutsa “düzenli yapılan ödemeleri gösterir” belge talep edilir. 

Hibe Başvurusu Yapacak Olan Şirketin İçin Gerekli Şartlar

Yıllık çalışanı 250 kişiden az olan, mali bilançosu ya da yıllık ne satış geliri 125.000.000 TL aşmayan işletmeleri kapsar.
Vergi öncesi kar oluşmasa dahi, kurum kazancından yüksek çıkan kurumlar vergisi sebebiyle oluşan zararları hariç 3 yıl üst üste mali bilançosunda vergi öncesi zarar olarak görülen işletmeler başvuru yapamazlar.
Devlete ödenmemiş vergi ve SGK borcu bulunmaması gereklidir. 
Yetkili müdürler ve şirket ortakları üzerinde adli sicil kaydı olmamalıdır.
İlgili şirket müdürü projelerde imzalama ve temsil yetkilisi olabilir.

IPARD ihale şartlarına ve KKYDP ihale yönetmeliği şartlarına göre açılan ihale sonucunda ilgili kuruma en az 3 adet geçerli teklif sunulmaktadır. 

KKYDP Tarafından Desteklenen Tedbirler ve Sektörler Nelerdir?

KKYDP Uygulama Rehberi’ne göre destek programlarına başvuru yapabilecek sektörler şunlardır:

Gıda
Tarım
Hayvancılık

KKYDP Destekleri

Kırsal alanda sosyal ve ekonomik gelişmeyi sağlamak amaçlı tüzel ve gerçek kişilerin basınçlı sulama sistemleri ve ekonomik faaliyete yönelik yatırımları gibi konularda yapacakları projeli öz sermayeye dayalı yatırımlarını teşvik amacıyla hibe desteği veren kırsal kalkınma programıdır.

KKYDP kapsamında çıkartılan tebliğ ile her yıl belirlenen süre içinde tarımsal ürünlerin paketlenmesi, depolanması ve işlenmesi ile Tarıma Dayalı Ekonomik Yatırımların Desteklenmesine yönelik projelere, makine ekipman alımlarının desteklenmesi, yenilenebilir enerji üretim tesislerine, tarımsal üretime yönelik sabit yatırımlar ile üreticiler tarafından yeni teknolojilerin kullanılmasının yaygınlaştırılmasına yönelik projelere tutarın %50si hibe şeklinde verilmektedir.

Bununla birlikte yatırım konuları ekonomik altyapı kapsamında katma değerli ürünler ve el sanatları, çiftlik faaliyetlerinin geliştirilmesi amacına yönelik altyapı sistemleri, kırsal turizm yatırımları ve bunun gibi konulara da hibe desteği aynı oranda verilmektedir.

KKYDP Rüzgar Enerjisi Destekleri

Tüzel ve gerçek kişiler sulama hizmetleri ve tarla içi sulama sistemlerinin gerektirdiği elektrik enerjisinin temininde rüzgar ve güneş enerjisinden elektrik üreten tesis yapımımda proje sunabilirler.

KKYDP Yenilenebilir Enerji Destekleri

Öncelikle başvuru kodu YEÜ olmalıdır. 2020/24 No.lu Tebliğde mevcut olan yatırım konularıyla uygunluk gösteren işletmeler (5.000-100.000 broyler (tavuk)/dönem dahil) enerji tesislerinin kurulumunda tesisin öz tüketimi kapsamında elektrik ihtiyacını karşılamak için modernizasyon ya da teknoloji yenileme niteliğinde başvuruda bulunabilirler.
Ulusal şebekeye elde edilen enerjinin bağlanması şarttır.
2020/24 No.lu Tebliğde bulunan yatırım konularıyla ilgili yenilenebilir enerji kaynağı için yeni tesis, kapasite artırımı ile teknoloji modernizasyon ya da yenileme niteliğinde yapılan başvuru yapılması ve kısmen yapılmış yatırımların tamamlandığında, söz konusu konuya ait kod seçilmelidir.

Yenilenebilir enerji kaynağı biyogaz ya da jeotermal olan sera başvurularında; 

Sadece seranın ısı ihtiyacını karşılaması yeterlidir. Tesiste elektrik enerjisi üretimi olacaksa, yıllık enerji ihtiyacının yüzde 110’unun üzerindeki kısım ayni katkı olarak karşılanmalıdır.
Jeotermal enerji kaynağı için yatırım olarak son ödemenin yapıldığı tarih baz alınarak en az beş yıl kapsayacak şekilde kiralama yapılabilir. Hibe desteği kapsamında kiralama bedeli değerlendirilemez. Jeotermal nakil hattı tesisin bulunduğu parselde yer almalıdır. Tesisin dışında bulunan hibe desteği kapsamı dışında tutulur. 
Jeotermal kuyuya hibe ödemesi yapılabilmesi için, sondaj sonrası pompa tecrübesiyle işletme ruhsatının alınması, ayrıca yeterli suyun çıkarılması gereklidir.
Jeotermal, biyogaz enerjileri, güneş ve rüzgâr dışında ürün atıkları, likit gaz, katı yakıtlar, doğalgaz, gibi maddelerin yakılmasıyla elde edilen enerji yenilenebilir enerji olarak değerlendirilmez.

Fotovoltaik Sistemlerin Tarımsal Sulamada Kullanımı “Güneş Enerjili Sulama” başvuruları;

Tesislerin çalıştırılması için hazırlanan, tarımsal sulama amaçlı şebeke bağlantılı (on-grid) güneş enerji sistemi proje başvuruları tüzel ve gerçek kişiler, çiftçiler tarafından yapılır.
Sulama tesisinin bağlantı anlaşması esnasındaki sözleşme gücünden üretim tesisinin kurulu gücü fazla olamaz.
Bu kapsamda yapılacak başvurularda veri giriş sistemine DSİ tarafından verilen mer’i mevzuat kapsamındaki Onay Belgesinin teknik şartnameyle birlikte başvuru aşamasında yüklenmesi zorunludur.
Yenilenebilir enerji olarak bütün yatırım konularında rüzgâr, biyogaz ve güneş enerjisi kullanılarak üretilecek elektrik enerjisinin ulusal şebekeye bağlanması zorunludur.
Yenilenebilir enerji olarak rüzgâr, biyogaz, jeotermal ve güneş enerjisi kullanılacak olan tüm yatırım konularında; enerjisi kullanılacak kurulacak olan veya mevcut tesisin hesaplanarak belirtilen kapasite raporunda yıllık enerji ihtiyacının en fazla %110 en az %51’ini karşılayarak projelendirilmesi durumunda hibe desteğinden faydalanabilir. Elde edilen enerjinin, 2020/24 No.lu Tebliğ kapsamında kurulacak ya da mevcut tesisteki enerji ihtiyacının yüzde 110’u aşması halinde elde edilen enerjinin ihtiyaç duyulan enerjiyle oranlanması sonucu hibe ödemesi yapılır. Bunların dışında kalan kısımlar ise ayni katkı olarak karşılanmaktadır.
2020/24 No.lu Tebliğ ve bu rehberde belirtilen yenilenebilir enerji ile ilgili kriterlerin karşılanması koşuluyla bağlantı sözleşmesinde yer alan kurulu güç üzerinden hibe ödemeleri yapılır.
Yatırım konusu yenilenebilir enerji üretimi dışındakiler için yapılacak başvuru projesinin bir ünitesi yenilenebilir enerji üretimi ise uygulamanın herhangi bir aşamasında, mücbir sebepler kapsamında, %51’in altına düşen kurulu güç resmi belgelerle tespit edilirse bu üniteye ait giderler proje tutarından düşülerek geri kalan yatırım tutarı hibe kapsamına alınır.
Bağlantı sözleşmesinde belirtilen gücün, ruhsatı veren kurumdan kaynaklanan nedenler ve bağlantı izni ile %51’inin altına düşen öngörülen gücün resmi belgelerle tespiti durumunda bu tarih itibariyle yenilenebilir enerji üretim tesisi başvurusu yatırımcı 1 ay içerisinde yatırımcı gerekçelerle talep ederse, mevzuata uyarlılığını il müdürlüğü inceleyerek, uygun raporu il proje yürütme birimi düzenleyerek, İl Müdürünün raporu onaylar ve Genel Müdürlüğe gerekli belgeler gönderilir. Genel Müdürlük incelemeleri sonucunda talebin mevzuata uyarlılığını uygun görürse, sözleşme tasfiye edilerek, teminat iadesi yatırımcıya yapılır.
Başvuru yapılan yatırım projesinin yenilenebilir enerji üretimi bir ünite ise, enerji ünitesine ait proje giderleri tutardan düşülerek yatırımın kalan kısmı hibe kapsamında değerlendirilir. %51 kurulu güç yenilenebilir enerji üretiminde, mevcut trafodan değil, işletmenin kapasite raporunda yer alan makinelerin çalışma güçleri ve süreleri üzerinden hesaplanmaktadır.

KKYDP Destek Geri Ödemesi/ Ödeme Planı

Yüklenicilere yatırımcılar tarafından yapılacak olan ödemelerin; 31199 sayılı ve 28/7/2020 tarihli Resmî Gazetede yayımlanan Kırsal Ekonomik Altyapı Yatırımlarının Desteklenmesine ve Tarıma Dayalı Kırsal Kalkınma Destekleri Kapsamında Ekonomik Yatırımlara İlişkin Cumhurbaşkanı Kararı’nın 8 inci maddesinde yer alan Finansman ve Ödemeler başlığındaki hükümlere göre yalnızca devlet bankaları aracılığıyla yapılmalıdır.
Son ödemede yatırımcı fatura tutarının KDV dahil tamamını ya da ara ödemede KDV’siz tutarın %50’si ile KDV’nin tamamını yüklenicinin hesabına yatırdıktan sonra dekontla birlikte ödeme talebini il müdürlüğüne sunar.
Yatırımcı ara ödemede KDV’siz tutarın %50’si ile KDV’nin tamamını yüklenicinin hesabına yatırdıysa kalan fatura tutarını hibe ödemesi almasının ardından yüklenicinin banka hesabına yatırır. Bir sonraki ödeme talebinde bu kısımla ilgili dekontu il müdürlüğüne ibraz eder.
Nihai ödeme talebinde; yüklenicinin banka hesaplarına yatırımcı faturaların tamamını yatırmış olmalı ve nihai ödeme talebi ekinde dekontlarını sunması gerekmektedir. 
Ödemeler kredi kartı ya da nakit olarak banka dekontu ile yapılabilir.

Kredi Kartı ile Ödeme

Kredi kartıyla yapılan ödemelerde;

Yatırımcı banka tarafından kaşe ve ıslak imza ile tasdiklenen ekstresini ya da kredi kartı slipini ödeme belgesi olarak il müdürlüğüne sunmak zorundadır.
Kredi kartı slipinde yatırımcının adı-soyadı/unvanı olmalıdır.
Kredi kartı, yatırımcının tüzel kişi olması durumunda tüzel kişilik adına gerçek kişi olması durumunda yatırımcı adına olmalıdır.
Tedarikçinin, kendisine ait ödeme olduğunu gösteren kredi kartı slipi ve harcama kalemine ait fatura seri numarası ve tarihi yazan, imzalı ya da kaşeli belge de ekstreye eklenmelidir.
Tedarikçinin adı-soyadı/ticari unvanının yazdığı kredi kartı slipindeki bilgiler ile il müdürlükleri ile yapılan sözleşmeden belirtilen bilgiler aynı olmalıdır.

Avans Ödemesi

Yatırımcılar il müdürlüklerince satın alma uygulama sözleşmesinin onaylanması sonrası avans ödemesi olarak yüklenicilere ön ödeme yapabilirler.

Yapılan avans ödemelerinin sonucunda ortaya çıkacak hukuksal sorunlar yalnızca yatırımcı sorumluluğundadır. Bakanlığın bu konuda yasal bir zorunluluğu bulunmamaktadır.
Proje tamamıyla bitirilmeden yatırıma özel nihai raporlar eksiksiz sunulmadan Bakanlık yüklenicilerle oluşabilecek ödeme sorunlarında taraf değildir.
Avans ödemesi de dahil olmak üzere yüklenicilere yapılan ödemeler hibe sözleşmesinin imzalanmasından önce ve satın alma uygunluğuna il proje yürütme biriminin onayı öncesinde ise uygun harcama olarak kabul edilemez.
Fatura/ makbuzun seri numarası/proforma fatura ödeme belgesinde yer almalıdır.
Yükleniciler tarafından hizmetin ifasından ya da malın tesliminden önce avans ödemesi yapılması durumunda, yüklenici bu ödemeyi kanıtlayan avansa ilişkin ödeme belgesi ve avans makbuzunu ya da proforma faturayı il müdürlüğüne ödeme dosyası ile birlikte sunmalıdır.
Yüklenici tarafından düzenlenmesi zorunlu olan avans makbuzu ya da proforma faturada yatırımcının adı soyadı/unvanı ile avans tutarı ve tarihini içeren bilgiler bulunmalı kaşelenip, imzalanarak birden çok avans ödemesi için sıra numarası verilen avans makbuzlarının bulunması gerekmektedir.
 Çek ödemeleri uygun harcama olarak kabul edilmemektedir.

KKYDP Enerji Destek ve Teşviklerinden Kimler Faydalanabilir?

Yatırım konularını 20/24 No.lu Tebliğin 8 inci maddesinde yer almak koşuluyla hazırlanacak proje başvuruları tüzel ve gerçek kişiler tarafından yapılır.
Başvuru yapacak olan tüzel ve gerçek kişilerin son başvuru tarihinden önce çiftçi kayıt sistemine, Bakanlıkça oluşturulan tarımsal üretim kayıt sistemine ya da diğer kayıt sistemlerinden birine kayıtlı olması gereklidir.

Tüm yatırımlar için aşağıda belirtilen tüzel kişilikler son başvuru tarihinden önce kurulmuş olmalıdır. Ana sözleşmelerinde ya da kuruluş tüzüklerinde belirtilen faaliyet alanlarında onay verilmiş ve son genel kurulda ilgili yatırım konularında gündeme alınarak karara bağlanması koşulu gereklidir.

Tüzel kişiler başvurularıyla birlikte firmanın sermaye miktarı, faaliyetleri ve yapısı açısından nihai durumunu gösteren tüzük/ana sözleşmesinin yer aldığı Türkiye Ticaret Sicili Gazetesi tasdikli örneği ekinde geçerliliği devam eden güncel uygulamam rehberinin yayınlanma tarihi sonrası Ticaret ve Sanayi Odasından alınan faaliyet belgesi sunmaları gerekmektedir.
Tüzel kişilerin projeleri için başvurunun son tarihinden önce yapılması, uygulamaların gerçekleştirilmesi ayrıca hibe sözleşmesi imzalanması gibi konularda yetkili kurul ve organların başvuru tarihi öncesi aldıkları yetki kararıyla yatırım yapacakları projenin başvurusu esnasında mutlaka yönetim kurulunun kararını ibraz etmelidirler.
Tüzel kişiler hangi proje konusunda yatırım yapıyorsa yapsın mali ve idari açıdan kamudan bağımsız olmak zorundadırlar. Buna dair taahhütnameyi başvuru ekinde sunmaları gerekmektedir. Kamu görevi yürütenler, devlet üniversitelerindeki öğretim görevlileri, kamu işçileri veya devlet memurları gerçek kişi olarak başvuruda bulunamazlar.

KKYDP Enerji Destek ve Teşviklerinden Kimler Faydalanamaz?

2020/24 No.lu Tebliğin 11 inci maddesinde belirtilen kamu görevlileri ile tüzel ve gerçek kişi haricindekiler hibe başvurusunda bulunamazlar.
Hibe sözleşmesini önceki tebliğler kapsamında imzalayan yatırımcılar, uygulama rehberinin yayınlanma tarihi öncesinde nihai rapora yatırımını bağlayamayanlar hibe başvurusunda bulunamazlar.
Kendi isteği ile hibe sözleşmesi imzaladıktan sonra uygulamaktan vazgeçerek, projesi fesih edilen yatırımcılar dışındaki, hibe programından önceki tebliğler kapsamında yararlanmış ve feshedilmiş başvuruları olan yatırımcılar 5 yıl boyunca hibe başvurusunda bulunamazlar.
Tarımsal amaçlı birlikler ve kooperatifler hariç ortakları gerçek kişi olan tüzel kişiler hibe başvurusunu gerçek kişi olarak yapamazlar. Iki tüzel kişiliğin ortaklığı durumunda ayrı başvuru olarak ortaklar hibe başvurusu yapamazlar. Tüzel ve gerçek kişiler kendileri hibe başvurusunda bulunmaları durumunda oluşturacakları veya oluşturdukları farklı ortaklar/tüzel kişiler olarak ayrıca başvuruda bulunamazlar.
Tüm koşullar sağlansa dahi başvuru sahipleri aşağıda belirtilen durumlardan birinin varlığında hibe desteği başvurusunda bulunamazlar.

Ayrıca;

Haklarında tasfiye, konkordato ya da iflas kararı alınanlar, mal varlığı ya da işlerinin yönetimi vasi ya da kayyum tarafından iade edilenler,
Türkiye Cumhuriyeti’nin yasal hükümleri uyarınca, vergi ödemesi ya da sosyal sigorta primi ile ilgili yükümlülüklerini yerine getirmeyenler,
Kamu haklarından mahrum olanlar, güveni kötüye kullanma, hileli iflas suçu işlemiş olanlar, milli güvenliğe tehdit oluşturduğu tespiti yapılan terör örgütlerine aidiyeti, irtibatı ya da iltisakı olanlar, devlet sırlarını açığa vuranlar, ülkenin mali çıkarları zararına bir suçtan

dolayı mahkûmiyeti kesinleşmiş olanlar, devletin şahsiyetine yönelik işlenmiş suçlardan hakkında idari bir karar ya da kesin hüküm olanlar, resmi alım satımlar ve ihalelere fesat karıştıranlar, dolandırıcılık, irtikap, sahtecilik, hırsızlık, tutuklu bulunanlar, nitelikli zimmet, rüşvet, görevi kötüye kullananlar, 

Yüklenici olarak daha önce faaliyet göstermiş ve bu faaliyet nedeniyle Kamu İhale Kurumu Yasaklılar Listesinde olanlar (Adli sicil belgesi yükleme bölümüne yatırımcılar ihaleden yasaklı olmadıklarını içeren belgeyi yüklemelidirler. EKAP üzerinde yer alan “Sorgulama İşlemleri” bölümünden “Yasaklı Sorgulama” kısmından ihaleden yasaklanan sorgulamaları yapabilirler.
3713 sayılı Terörle Mücadele Kanunu kapsamında sayılan suçlar, örgütlü veya orgnaize suçlardan dolayı adlis sicil kaydı olan ve hükümlü bulunanlar,
Tarım ve Orman Bakanlığınca işletmesi destek dışı kapsamına alınanlar başvuruda bulunamazlar.

KKYDP Destek Bölgeleri / İller

81 ilde program kapsamında  2020/24 No.lu Tebliğin 8. Maddesinin 1. Fıkrasında belirtilen tüm yatırım konuları, Uygulama ve tebliğ rehberi ekinde yayımlanan illerin hibe kapsamında sektörel öncelikleri tablosu esas alınarak değerlendirilir.

KKYDP Başvuru Nasıl Yapılır?

a) Proje başvurusu;

2020/24 No.lu Tebliğin 8 inci maddesinde yer alan yatırım konularını gerçekleştirmek için  hazırlanır.

2020/24 No.lu Tebliğin 11 inci maddesinde yer alan niteliklere sahip tüzel ve gerçek kişiler tarafından yapılır.

Satın alma rehberine uygun şekilde hazırlanır.

b) 2020/24 No.lu Tebliğde belirtilen esas ve usullere göre hazırlanan başvuru dosyası veri giriş sistemi üzerinden girişi yapılır. Başvurunun gerçekleşmesi için veri girişi şarttır.

c) Elektronik ortamdaki başvuruların;

Tüzel kişilerin vergi numarası ve yetkili kişinin T.C. kimlik numarası ile yapılması şarttır.
Gerçek kişilerde ise yetkili kişi veya başvuru sahibinin T.C. kimlik numarası ile yapılması şarttır.

a) Proje başvuru dosyaları içeriğinde aşağıdakiler yer almalıdır.

Başvuru formu,
Ekleri,
Destekleyici belgeler

TTGV (Türkiye Teknoloji Geliştirme Vakfı Enerji Destekleri) 2024

Türk Teknoloji Geliştirme Fonu (TTGV), güneş enerjisi alanında da destek vermektedir. Temel amacı, enerji verimliliğini arttırmak adına finansal yatırıma dayalı engelleri ortadan kaldırmak olarak belirtilmiş bir destek fonu mevcuttur. 

Türk Teknoloji Geliştirme Vakfı, ekosistem ihtiyaçları ve ortak sorunlarını tespit ederek, çözüm aramayı sağlamayı, ortak fayda üzerinden zenginleşmek için birlikte düşünmeyi ve çalışmayı amaç edinmiştir.

TTGV Tarafından Desteklenen Tedbirler ve Sektörler

TTGV’nin temelde 3 desteği bulunmaktadır.

Ar-Ge Proje Destekleri
Çevre Projeleri Destekleri
Teknolojik Girişimcilik Destekleri

Çevre Projeleri kapsamında aşağıdaki destekleri vermektedir:

Yenilenebilir Enerji Desteği
Enerji Verimliliği Destekleri
Çevre Teknolojileri Destekleri

Olası proje konuları ise şöyledir:

Rüzgar santralleri
Hibrit sistemler
Jeotermal santraller
Fotovoltaik (PV) sistemler
Yer ısısının kullanımı ve yeraltında ısıl enerji depolama
Yenilenebilir enerji kaynaklarından sanayide kullanma ya da şebekeye verme için elektrik üretimi
Yenilenebilir enerji üretimi ve depolanması
Organik atıklardan elektrik ve biyogaz (+ısı) üretimi
Güneşli soğutma teknolojileri; gıda sanayi ve tarımsal ürünlerin saklanması

Destek kapsamına giren öncelikler, aşağıdaki şekilde belirtilmiştir:

Üretilen enerjinin doğrudan sanayide kullanılması
Yerli ekipman ve teknoloji kullanımı
Yenilikçi ya da ileri teknoloji (elektronik, yazılım, malzeme) uygulamaları

TTGV Yenilenebilir Enerji Destekleri

Yenilenebilir enerji desteğinin amacı, yenilebilir kaynakların AB uyum sürecinde önem kazanmasıyla enerji üretilmesi hedefi kapsamında, sanayi alanında yenilenebilir enerjinin kullanımını sağlamak, farkındalığı arttırarak bu teknolojinin gelişimine destek vermek ve kullanımı yaygınlaştırmaktır.

Jeotermal, rüzgar, biyogaz, biyokütle, güneş gibi yenilenebilir enerji kaynaklarından enerji üretimini kapsayan yatırım projelerinin desteklenmesinin uygun şartlarda olması ve sera gazı salımlarının azaltılmasının sağlaması amaçlanmıştır. Hedef kitlesi, bu enerjileri kullanan üretim teknolojilerini geliştiren ya da doğrudan üreten tüm sanayi kuruluşlarıdır.

Türk Teknoloji Geliştirme Vakfı Güneş Enerjisi Desteklerini süresi 1,5 yıldır. Destek tipi, hibe değil faizsiz kredi şeklinde belirlenmiştir ve bu kapsamda yapılan harcamaların %50’si karşılanmaktadır. 

İlk yıl geri ödemesiz olmak koşuluyla, 4 yıl geri ödeme süresiyle birlikte destek çerçevesi toplam 5 yılı bulmakta, alt limiti 100 bin dolar olup üst limit olarak 1 milyon dolara kadar çıkmaktadır. Destek limitinin %6’sı ise kuruma hizmet bedeli kapsamında ödenmektedir.

Üretim süreçlerinde, gelişmiş ülkelerle benzer şekilde, asgari düzeyde hammadde, su, enerji tüketimi ve tüm üretim süreçlerinin atık yönetimi prensipleri gözden geçirilerek çevresel etkinin en aza indirilmesi; böylelikle firma rekabet gücünün artırılması amaçlanmaktadır. Hedef kitlesi, yoğun enerji, hammadde, su veya kimyasal kullanımı ve de atık oluşumu nedeniyle çevreye olumsuz etkisi fazla olan sektörlerde faaliyet gösteren firmalardır.

Destek miktarı, süresi, hizmet bedeli ve geri ödemesi, yenilenebilir enerji teşvikleri ile benzerdir.

3 temel teknolojik girişimcilik desteği bulunmaktadır:

1. Ön Kuluçka Destekleri
2. Risk Paylaşımı Desteği
3. Başlangıç Sermayesi Destekleri

Bu kapsamda gönüllü anlaşmaların yanı sıra verimlilik artırıcı projelerin başvuru, değerlendirmeli izleme ve destek uygulamaları belirlenmektedir.

TTGV Enerji Destek Miktarı 

TTGV yenilenebilir enerji destek miktarı alt sınırı 100.000, üst sınırı ise 1.000.000 ABD Doları olacak şekilde belirlenmiştir. En fazla 1,5 yıl destek süresi bulunmaktadır. Hizmet bedeli ise TTGV katkısının %6’sını oluşturmaktadır. 

TTGV’den Ne Kadar Destek Alabilirsiniz

TTGV desteği miktarı, yenilenebilir enerji proje bütçesinin %50’sinden fazla olamaz.

TTGV Destek Geri Ödemesi/ Ödeme Planı 

Geri ödemeler, yenilenebilir enerji destek süresinden sonraki 1 yıl geri ödemesiz olmak üzere, 4 yıl içerisinde 6 ayda bir 7 eşit taksit olacak şekilde yapılmaktadır.  

TTGV Bugüne Kadar Dağıtılmış Toplam Destek Tutarı

4 pilot uygulama için 1.000.000 TL’lik TTGV desteği  ve 500.000 TL’lik Ajans (hibe) desteği öngörülmüştür. 

TTGV Enerji Destek ve Teşviklerinden Kimler Faydalanabilir?

TTGV Enerji Destek ve Teşviklerinden sanayi kuruluşları ile yazılım faaliyeti gösteren yazılım ve bilgisayar şirketleri faydalanabilir. Ayrıca, farklı finans kaynaklarından kredi ve hibe alan projeler TTGV Çevre Desteklerinden de faydalanabilmektedir.

TTGV Enerji Destek ve Teşviklerinden Kimler Faydalanamaz?

Altyapı ya da üretim yatırımına dayalı projelerin yanı sıra araştırma kurumları ve üniversiteler tarafından sunulan projeler de TTGV Enerji Destek ve Teşviklerinden faydalanamaz.

TTGV Destek İlleri

İzmir, Ağrı, Ardahan, Bingöl, Bitlis, Elazığ, Erzincan, Erzurum, Hakkari, Iğdır, Kars, Malatya, Muş, Tunceli, Van, Antalya illerinde tamamlanmış projeler mevcuttur.

TTGV İletişim

ANKARA

Adres:

Cyberpark B Blok Kat: 5-6, Bilkent Ankara 

Telefon : 0312 265 02 72 

Faks: 0312 265 02 62

Email: info@ttgv.org.tr

İSTANBUL

Adres:

İTÜ Ayazağa Yerleşkesi Arı Teknokent Arı II Binası Koruyolu A Blok Kat:7 Maslak-Sarıyer

Telefon: 0212 276 75 60

Faks: 0212 276 75 80

Email: cevre@ttgv.org.tr

TTGV Başvurusu

Online olarak başvurular yapılır.
Değerlendirme süresi 4 hafta olduğundan, başvuru bu zaman diliminde sonuçlanır.
Yılda 2 defa 6 aylık periyotlarda ilerleme raporu sunulur.

Ayrıca, TTGV belirtilen süreler ve program şartlarında değişiklikler yapabilir.

TTGV onaylanmış destek projelerinin listesi:

TTGV kapsamında tamamlanan projeler aşağıdaki gibidir:

İzmir’de Eko-verimlilik (Temiz Üretim) Uygulamalarının Yaygınlaştırılması Projesi
Okümkap-Otomobil Kümeleri İçin Kapasite Oluşturma Projesi
Teknoloji Transfer Hızlandırıcı (TTH-Türkiye)
Dap Girişimcilik ve Yenilikçilik İhtiyaç Analizi Projesi
Antalya Endüstriyel Simbiyoz Projesi

BANKA DESTEK KREDİLERİ:

Ziraat Bankası

Enerji kaynaklarındaki dışa bağımlılığın azaltılması ve çevresel zararların en aza indirgenmesi için GES / Çatı GES / Lisanslı GES yatırım ve işletme kredisi verilmektedir.

Özellikleri

GES/Çatı GES kredileri kapsamında aşağıdaki belgeler ile başvuru yapılmaktadır.

Uygulayıcı firma ile imzalanan sözleşme veya proje detaylarını gösterir belgeler,
Enerji üretimine ilişkin izin belgeleri (veya buna ilişkin başvuru belgeleri),
Fizibilite raporu,
Bulunması halinde Yatırım Teşvik Belgesi (YTB),

Toplam GES/Çatı GES/Lisanslı GES yatırımının %80’ine kadar TL cinsinden yatırım kredisi kullandırılabilecektir.

Bankamızdan GES/Çatı GES/Lisanslı GES yatırım kredisi kullanan müşterilerimize, yatırım kredi limitlerinin %10’una kadar TL cinsinden işletme kredisi kullandırılabilecektir.

Vakıf Katılım

Yenilenebilir Enerji Destek Paketi

Paket kapsamında GES, Çatı GES, RES, Biyoenerji ve diğer yenilenebilir enerji yatırımları desteklenecektir.

Nakit akışına uygun değişken geri ödeme planı imkânı, 
6 aya varan ödemesiz dönem ve toplam 60 aya varan vade imkânı,
Düşük maliyet ve avantajlı kâr oranları,
Avantajlı komisyon oranlarıyla teminat ve referans mektupları,
Dijital kanallardan ücretsiz EFT/FAST/Havale,
Sigorta ürünlerinde rekabetçi fiyatlar,
GFT ile yeni nesil dijital ödeme kolaylığı

İş Bankası:

İş Bankası Enerji Kredisi

Sektöre de bir ilk olarak İş bankası cephe ve çatı tipi lisanssız GES yatırımlarının öz tüketim amaçlı gerçekleştirilmesine finansman desteği sağlamaktadır. Enerji verimliliği ve yenilenebilir enerji projelerinin finansmanında çevre dostu yatırımları destekleyerek öncü bankalardan biri olmuştur.

İş’te Güneş Kredisi sayesinde işletmeler güneş enerjisi birikimi yaparak güçlerine güç katmaktadır. Kendi elektriklerini çevre dostu şekilde çatılarında üreten işletmeler, bu sayede elektrik giderlerinden tasarruf ederek avantaj sağlamaktadırlar.

Elektrik tüketimi yüksek olan ya da faaliyet alanı enerji yoğun sektörlerde olan tüzel veya gerçek kişi tacir müşterilerin, öz tüketim amacıyla gerçekleştirecekleri cephe ve çatı tipi lisanssız GES yatırımları için İş bankası finansman desteği sunmaktadır.

Dolar ya da euro cinsinden kredi kullandırılabileceği gibi döviz kredisi kullandırımı mümkün olmayan ya da döviz geliri olmadığı için kur riskine girmek istemeyen gerçek kişi tacir müşteriler TL cinsinden kredi de kullanabilirler. 10 yıla varan vadelerde azami 1 yılıana para geri ödemesiz İş’te Güneş Kredisi kullanılabilmektedir. Esnek ya da fatura öder gibi eşit taksitlerle aylık olarak geri ödeme imkanı sunmaktadır.

İş Bankası Bireysel Enerji Kredileri

Lisanssız Elektrik Üretim Kredisi

İş Bankası 5 megawatt ve altında kurulu gücü olan rüzgar, güneş ve diğer yenilenebilir enerji kaynakları vasıtasıyla elektrik üretimi gerçekleştirmek isteyenler için avantajlı koşullarda finansman desteği sunmaktadır. Çevre dostu yatırımların finansmanı için geliştirilmiş, ülke ekonomisine katkı sağlayan Lisanssız Elektrik Üretim Kredisi ile yabancı para ya da TL cinsinden kredilendirme sağlanmaktadır. 

Lisanssız elektrik üretim projeleri, şirket kurma ve EPDK’dan lisans alma yükümlülüğünden muaf tutulmaktadır. Çevre dostu bu tesisler, yatırımcıların maliyetlerini azaltarak kendi elektrik ihtiyaçlarını karşılamaları imkanı sunmaktadır. Belirlenen tarifeden 10 yıl süre ile ilgili elektrik şebeke işletmecisi tarafından üretilen elektriğin, ihtiyaç fazlası kısmının satın alım garantisi verilmektedir. Bu durumda yatırımcının ayrıca gelir elde etmesi sağlanmaktadır.

Başta şebeke işletmecisiyle imzalanan anlaşmalar olmak üzere kredi kullandırımı öncesinde lisanssız enerji projeleri ile ilgili tüm yasal izin ve onayların alınarak belgelerinin ve tesisin sigorta poliçesinin İş bankasına ibrazı gereklidir.

Kullandırımlar yabancı para cinsinden yapıldığında USD ve EUR ile sınırlı olacaktır. İş Bankası, bildirimsiz krediyi sona erdirme veya kredi koşullarını değiştirme hakkını saklı tutar. Uygun vade seçenekleri ve faiz oranları ile ilgili bilgilendirmeler şubeler tarafından yapılmaktadır.

Enerji Verimliliği Kredisi

İş Bankası reel sektörün enerji verimliliği konusundaki finansman ihtiyaçlarına cevap vermek ve enerji verimliliği konusundaki yatırımların yaygınlaşmasına destek olabilmek adına, hem enerji verimliliği hemde atık yönetimi, ham madde verimliliği ve su verimliliği gibi başlıkları da kapsayan bir tanımlamayla “kaynak verimliliği” yatırımlarına finansman sağlamaktadır.

Çevreci İhtiyaç Kredisi

Bu kredi çeşidi ısı koruma, beyaz eşya dönüşümü, güneş paneli kurulumu ve yapı izolasyonu gibi alanlarda sunduğu çevreci çözümler ile binaları ve evleri daha ekonomik şekilde iklimlendirmeye yardımcı olmaktadır. Eski beyaz eşyalarını yenileyenler hem bütçelerine hem de çevreye katkı sağlamaktadırlar. Ayrıca kredi tahsis ücretinin sadece yarısını ödeyerek bu ihtiyacı giderebilirsiniz.

Çevreci Ev Kredisi

Ev BEP-TR B ve A sınıfı Enerji Kimlik Belgesiyle ya da BREEAM, LEED sertifikalarından birine sahip olanlar çevreci ev kredisinden tahsis ücretinin yarısını ödeyerek faydalanabilirler.

Kentsel Dönüşüm Kredisi

Kentsel Dönüşüm kapsamında başka bir lokasyondan taşınmaz satın almak isteyenler ya da hak sahiplerinin taşınmazlarını yenilemesi için kullanacakları kredilerde işyeri için yıllık %3, ev için yıllık %4 devlet desteği sağlanmaktadır. Ayrıca enerji verimliliği olan taşınmazın alımı ya da inşası için kullanılacak kredide ek faiz desteği uygulanmaktadır. BEP-TR-Asınıfı taşınmaz için ilave faiz desteği %1, BEP-TR-B sınıfı taşınmaz için ise yıllık %0,5 olmaktadır.

İş Bankası A ve B enerji sınıfı olan taşınmazlara yönelik kentsel dönüşüm kredisi imkanı sunmaktadır. İş Bankası uluslararası programlara dahil olarak, enerji sınıfı standart seviyenin üzerinde olan binaların yapımı ya da alımı için kullanılacak kredilerde Proparco, Dünya Bankası Avrupa İmar ve Kalkınma Bankası, Avrupa Yatırım Bankası, Temiz Teknoloji Fonu gibi kurumlarla ikili anlaşmalar imzalayarak finansman temini sağlamaktadır.

Çevreci Taşıt Kredisi Kampanyası

Bu kredi türü sayesinde doğa dostu, hibrit ya da 0 km elektrikli otomobil alımlarında uygun koşullarda finansman sağlanabilmektedir.

Çevreci Taşıt Kredisi kapsamında kullandırılan ticari nitelikli taşıt kredilerinden kredi kullandırım ücreti bireysel nitelikli taşıt kredilerinden ise kredi tahsis ücreti alınmamaktadır. Kampanya dahilindeki taşıt modellerine bankanın internet sitesinden veya şubelerdenulaşabilirsiniz.

21.02.2022 tarihli ve 10099 sayılı BDDK’nın Kararı ile kullandırılabilecek bireysel nitelikli taşıt kredilerinin azami kredi tutarı ve azami vadenin belirlenmesinde yeniden düzenlemeye gidilmiştir. Bu kapsamda kullandırılabilecek vade ve kredi tutarı aşağıdaki gibidir:

İş Bankası Kurumsal/Ticari Enerji Kredileri

Çevreci İşyeri Kredisi Kampanyası

İşyerini enerji tasarrufu sağlayan BREEAM (Very Good ve üstü kategori), LEED (Gold ve üstü kategori) veya Enerji Kimlik Belgesi (A ya da B kategori) sertifikalarına sahip olan “yeşil bina”lardan tercih eden müşteriler çok avantajlı oranlarda Çevreci İşyeri Kredisi kullanabilirler.

Denizleri Koruyalım Kredisi

Denizleri Koruyalım Kredisi sayesinde özellikle son dönemlerde sıklıkla yaşanan deniz kirliliği vakalarının önlenmesi, korunması ve azaltılması amacıyla atık su geri kazanım, atık su arıtma ya da mevcut tesisleri iyileştirme amaçlı yatırımlar için finansman desteği sağlanmaktadır.

Denizleri Koruyalım Kredisi’nden su kaynaklarını ve üretim süreçleri neticesinde oluşan atık suyu verimli kullanma talebi olan tüm ticari müşteriler faydalanabileceklerdir.

5 yıla varan vadelerde 1 yılı anapara geri ödemesiz şekilde TL, USD veya EURO cinsinden kredilendirilmektedir. Fatura ibrazı neticesinde yatırım harcamalarının en çok %70’i oranında kredi kullanabilir. Fatura öder şekilde aylık eşit taksitlerle ya da esnek bir ödeme planı ile geri ödeme imkanı sağlamaktadır.

Maximum TEMA Şirket Kredi Kartı

Maximum TEMA Şirket Kredi Kartı kullanılarak gerçekleştirilen MaxiPuan, taksitli veya tek ödemeli yapılan alışverişlerde belli bir oran dahilinde, kullanımı açık olan ve tahsis edilen her yeni kart müşterisi için İş bankası TEMA Vakfı’na katkı sağlamaktadır.

Maximum Tema Kart kullanılarak yapılan her alışverişte hesaplanan katkı payı için alışveriş tutarının %0,02’si olacak şekilde Ağaçlandırma ve Doğal Varlıkları Koruma Vakfı’nın ve Türkiye Erozyonla Mücadele faaliyetlerine destek olmak adına İş Bankası’nın kaynaklarından karşılık ayrılarak TEMA Vakfı’na bağışlanmaktadır.

Doğa ve çevre dostu bio çözünür kart plastiğinden üretilen Maximum TEMA Kart, üretilirken ekolojik hayata zarar vermeyen Forest Stewardship Council (FSC) sertifikalı üreticilerden temin edilen hammaddeler kullanılmaktadır.

Elektrikli Şarj İstasyonu Kurulum Kredisi

Hem enerji sarfiyatı düşük hem de doğa dostu hibrit ve elektrikli araçların kullanımının artmasına destek sağlamak, araç sahiplerinin kolaylıkla yaygın şarj ünitelerine erişimini teşvik etmek, elektrikli araç sektörünün gelişimi için katkı sağlamak amaçlarıyla Elektrikli Araç Şarj İstasyonları tesisleri için finansman sağlamaktadır.

Çevreci İşletme Kredisi

Tüketiciye sunulan hammaddeden son ürüne kadar olan tüm süreçte çevresel etmenlerin kontrolü gerekli tedbirlerle sağlanarak, çevreye duyarlılığa teşvik eden sistem ve süreçlerin oluşturulup sürdürülebilirlik kapsamında sertifikası bulunan şirketlerin giderleri için finansman desteği sunmaktadır. 17 aya varan vadelerde Çevreci İşletme Kredisinde TL cinsinden finansman sağlanmaktadır.

Geçerli Sertifikalar aşağıdaki gibi sıralanabilir

ISO14001 Çevre Yönetim Sistemleri

ISO24518 Su ve Atık Su Hizmetleri

Sıfır Atık Belgesi(Altın,Gümüş,Platin)

ISO50001 Enerji Yönetim Sistemleri

Eko Etiket

ISO14046 Su Ayak İzi Doğrulama

Organik Tekstil Sertifikası

Yeşil Ekonomiye Katkı Sağlayan Ürün ve Hizmetler

Yenilenebilir Enerjinin Finansmanı

Yeşil ekonomiye geçişin temelinde enerji dönüşümü sayesinde yenilenebilir kaynaklardan üretilen enerjinin arttırılması, enerji verimli sistemlere geçişler ve fosil yakıt kullanımının azaltılması gelmektedir. Yenilenebilir enerji yatırımları, iklim değişikliğinin olumsuz etkilerini azaltmanın yanısıra yeni istihdam alanları yaratarak sosyal kalkınmayı desteklemektedir.

İş Bankası 2015 yılı sonrasında yeni proje finansmanları sağlayarak, elektrik üretim yatırımlarını desteklemiş ve yenilenebilir enerji kapsamındaki projelerin finansmanında önemli kurumlardan biri haline gelmiştir.

TEMA Çevre Değişken Fon

Çevre dostu yatırımcılar TEMA Çevre Değişken Fon sayesinde birikimlerini çevre faaliyetlerine katkı sağlayacak şekilde değerlendirebilmelerini amaçlayan bir üründür. Çevre projelerinde TEMA Vakfı’na tahsis edilen kaynak ile bu fondan sürdürülebilir finansman desteği sunulmaktadır. Etkin çevre yönetim sistemleri bulunan şirketlere portföyünün bir bölümü ile yatırım yapan fon, uzun vadede çevresel etkileri gözeten şirketlerin başarılı finansal sonuçlara ulaşacağını vurguluyor.

İş Portföy Yenilenebilir Enerji Karma Fonu

Yenilenebilir Enerji Karma Fon, yenilenebilir enerji sektöründe toplam değerinin en az %80’i ile sürekli olarak faaliyet gösteren yabancı ve yerli şirketlerin özel sektör borçlanma araçlarına ve hisse senetlerine yatırım yapmaktadır.

İş Bankası Güneş Enerjisiyle Tarım/Sulama Kredileri

Sürdürülebilir Tarım Kredisi

İş Bankası tarım alanında sürdürülebilir üretim ve kaynak verimliliğine teşvik ederek bu kapsamda krediler kullandırmaktadır. Çevreyi koruyacak yatırımlar ve tarımda yerkürenin kaynakları, Turseff (Türkiye Sürdürülebilir Enerji Finansmanı Programı) Kaynaklı Kredilerin tarımsal üretimde güneş, su, rüzgar enerjisi gibi temiz enerji, hammadde verimliliği, su yönetimi, atık yönetimi gibi yenilenebilir enerji üzerine yenilenebilir enerji kapsamında önde gelen teknolojileri kullanan yatırımlar için, EBRD-AvrupaYatırım ve Kalkınma Bankası tarafınca kredi kullandırılmaktadır. TURSEFF Kaynaklı Kredi şartları aşağıdaki gibidir:

Proje dosyası oluşturulması,

250’den az çalışanı olan işletmeler,

Maksimum 5 milyon Euro limit,

60 aya varan vade seçeneği.

Fransız Kalkınma Ajansı (AFD) iştiraki olan PROPARCO (Societe de Promotion et de Participation Pour la Cooperation Economique S.A.- Ekonomik İşbirliğini Geliştirme ve Katılım Şirketi) ve İş bankası arasında kredi sözleşmesi imzalanmıştır. Bu kapsamda tarım ve tarım endüstrisi sektörlerinde çalışmalarını sürdüren Küçük ve Orta Boy İşletmelere (KOBİ) tarımın kaynak verimliliği ya da enerji yatırımlarının ve işletme sermayesi ihtiyaçlarının finansmanı kapsamında 25 milyon EUR tutarında kullandırılmak üzere kaynak temin etmiştir.

PROPARCO Kaynaklı Kredi şartları aşağıdaki gibidir:

Azami 5.000.000 TL limit,

250’den az çalışanı olan işletmeler,

En az 2 yıl ortalama vadesi olacak şekilde 5 yıl vade seçeneği.

Başvurular şubeler, İmecemobil, isbank.com.tr ve İşCep üzerinden yapılmaktadır.

Tarımsal İşletme Kredisi

İş bankasının tarımsal üretime özgü hasattan hasata ödemeli işletme kredi türleri aşağıdaki gibidir;

Tarımsal İşletme Kredisi: 24 aya varan vade seçenekleriyle bitkisel üretim faaliyetlerinin finansmanı kapsamında üreticilere sunulan Tarımsal İşletme Kredisi, geri ödeme koşulları hasat dönemlerine uygun olacak şekilde esnek ödeme planı şeklinde oluşturulmaktadır.

Seracılık İşletme Kredisi: Seracılık yani örtü altı sebze ve meyve yetiştiriciliği sektöründe faaliyet gösteren üreticilerin ilaç, tohum gibi ihtiyaçlarını finanse eden 24 aya varan vade seçeneği ve esnek ödeme planı bulunmaktadır.

Orta Vadeli Tarım Kredisi: 60 aya varan vade seçeneği ve esnek ödeme koşullarıyla birden çok üretim dönemine yaygın üreticilerin çeşitli ihtiyaçlarının karşılamak için geliştirilmiştir.

Sözleşmeli Üretim Kredisi: Tarımsal ürünlerin sözleşme kapsamında üretilmesi durumunda gerekecek işletme sermayesi ihtiyaçlarının karşılanması için 12 ay vadelendirme seçeneği sunmaktadır.

Müstahsil Makbuzuna Dayalı Kredi: Alıcılardan ürün teslimi sonrasında aldığınız makbuzların bedelini daha sonra tahsil etmek üzere üretimin devamı esnasında oluşacak işletme sermayesi ihtiyaçlarında kullanılmak üzere aya varan vade seçenekleriyle kredilendirilmektedir.

Mantar İşletmeciliği İşletme Kredisi: Mantar yetiştiriciliği üretim faaliyetleri esnasında tesis boşaltma, kompost yerleştirme, sulama, torf alımı elektrik, misel, kompost gibi ihtiyaçlar için esnek geri ödeme koşulları ve 24 aya varan vadeler ile kredilendirme sağlanmaktadır.

TMO Kredisi: Toprak Mahsülleri Ofisi A.Ş. (TMO) ile Türkiye İş Bankası arasında imzalanan protokol kapsamında, kredilendirme yazılı olarak makbuz senedinin üzerinde belirtilen tutarın belli bir oranı kadar yapılabilmektedir. Verilen makbuz senetleri depoya teslim edilen ürünler karşılığında teminat olarak alınmaktadır.

Tarımsal İşletme Kredisine Başvuru Koşulları

Müşteriler çiftçilikle uğraştığına dair Çiftçi Kayıt Sistemi (ÇKS) kayıt belgesi ya da TC Kimlik Numaraları ile başvuru yapabilmektedirler. Ek belgeler bankanın talebi doğrultusunda istenebilir. Tarım konusunda uzman personeller şubeler aracılığıyla destek sağlamaktadırlar. Ayrıca İmece Mobil, isbank.com.tr ve İşCep üzerinden başvuru yapılabilir.

İş Bankası’ndan Çiftçilere Sulama Desteği

Basınçlı Sulama Sanayicileri Derneği ile İş Bankası iş birliği ile başlatılan kredi kampanyası çiftçilere basınçlı sulama sistemlerinin yenilenmesi ve kurulumu için proje bedelinin %100’üne, yılda 1 defa ödeme olacak şekilde 60 aya kadar vade seçeneği ile kredilendirilmektedir.

Ülke ekonomisinde tarım, yaşamsal ve en kritik sektörlerin başında gelmektedir. Katma değerli, güvenli, sürdürülebilir bir tarımsal üretime ekolojik, zirai, dijital ve finansal yönlerden destek olmak çok büyük önem taşımaktadır. Desteğin bir parçasını da çevre dostu maliyet azaltıcı uygulamalar ve çiftçilerin ihtiyaçlarına uygun finansal çözümler sunulması oluşturuyor.

Bu açıdan günümüzde artık üründe verimlilik ve kaliteyi artırmaya yönelik çözümler ve tarımsal sulamada basınçlı sulama sistemleri gibi enerji ve kaynak kullanımını yönetmeye yönelik çözümler öne çıkıyor. Arazi ve ürün özelliklerine göre değişiklik gösteren bu sistemler, terzi işi projeler oluşturularak üretici özelinde hayata geçiriliyor.

“Sulama Sistemi Hesaplama Aracı” şeklinde isbank.com.tr üzerinden tüm çiftçiler, basınçlı sulama sistemleri için oluşturulan proje maliyetini hesaplayabilmektedirler. Kampanyadan faydalanan 100 adet İmece Mobil sulama tavsiyesi 100 üreticiye ücretsiz olarak verilmektedir. Başvurular İş Bankası şubeleri aracılığıyla yapılmaktadır.

İş Bankası Enerji Kredisi Başvurusu

Başvurular şubeler, İmecemobil, isbank.com.tr ve İşCep üzerinden yapılmaktadır.

İş Bankası Enerji Kredisi Başvuru Evrakları

Kredi kullanım ve kredi başvurusu esnasında şubelere ibraz edilmesi gereken belgeler aşağıda belirtilmiştir.

Bağlantı Anlaşması

Bağlantı Anlaşmasına Çağrı Mektubu

Teknik Analiz Raporu

Sistem Kullanım Anlaşması

Santralin sigortalandığını gösteren Sigorta Poliçesi

EPC (Tedarik ve Kurulum, Mühendislik) Sözleşmesi

USD/EURO kredi kullanımlarında döviz kredisi kullanım uygunluğuna dair bilgi ve belgeler

Bakım ve Onarım Anlaşması